Sunday, January 22, 2017

Floorball, Håndbold og "boldspilsfamilier"

På seminariet i Roskilde havde vi efter julen 16/17 undervisning i  floorball og håndbold.

Floorball og håndbold er begge et "kaosspil" som har ligheder med sportsgrene som, basketball og fodbold. Der findes yderligere tre boldspilsfamilier: Net/vægspil, Slagspil og Træfspil.
Net/vægspil dækker blandt andet over tennis, badminton og volleyball.
Slagspil dækker over sportsgrene som baseball, rundbold og M-bold.
Træfspil dækker blandt andet over curling, bowling og petanque.
 

 

Ved undervisning i floorball i folkeskolen kan der defineres 7 vigtige regler:

1. Undgå slag på staven
2. Undgå skub
3. Undgå højt løftet stav (ikke over hoftehøjde)
4. Undgå liggende spil
5. Undgå stav mellem benene
6. Indslag: Foretages hvor bolden forlod banen og 1,5 m fra banden
7. Frislag: modstander skal være minimum 3m fra bolden

I undervisningen skulle vi gå sammen i grupper og selv udvælge forskellige slag vi ville forfine. Her skulle vi altså øve det tekniske element i sporten. Min gruppe valgte at øve trækskud, med både baghånd og forhånd. Foredelene ved et trækskud er at det er mere præcist end et slagskud. Af disse to trækskud er forhåndstrækskud det mest præcise.

I håndbold fokuserede undervisningen meget på det taktiske. Her skulle vi i grupperne starte med at se 5 min af en kamp mellem Danmark og Kroatien. Her fremgik det at der i håndbold ses meget krydsspil i det offensive spil. Derfor skulle vi herefter øve krydsspil, fløjkryds og et fransk kryds. Disse taktiske elementer skulle hjælpe os med at positionere os rigtigt på banen, i det færdige spil.

I både floorball og håndbold er der høj intensitet, med meget intervalløb. Derfor er det oplagt at disse sportsgrene indgår i undervisning omkring kondition og aerobe/anaerobe-processor.

Slutteligt ligger boldspil (alle 4 familier) op til at eleverne opnår viden omkring boldspillets 4 elementer som er: det taktiske element, det tekniske element, det sociale element og det etiske element.

Det taktiske element kan komme til udtryk når holdene skal positionere sig på banen samt når taktiske angreb og forsvar øves isoleret.

Det tekniske element kommer til udtryk når eleverne skal lærer at mestre sportens tekniske færdighed. Eksempelvis øve et korrekt udført trækskud eller studsninger i håndbold.

Det sociale element ligger i at klassen skal fungere som et hold og sørge for, at alle udfylder en rolle i spillet, på tværs af individuelle kompetencer. Her kan blandt andet snakkes om god holdånd.    

Det etiske element kan komme til udtryk hvis eleverne, ligesom vi gjorde på læreruddannelsen, skal give respons til hinanden efter en kamp. Ligeledes kan det komme til udtryk hvis eleverne selv skal være med til at dømme kampene.
 











No comments:

Post a Comment