Sunday, January 22, 2017

Projektopgave i idræt omkring IT i idrætsundervisningen

På læreruddannelsen, blev vi stillet en opgave om hvordan man kunne inddrage IT i folkeskolens idrætsundervisning.

Jeg ville i dette indlæg inddrage forskellige uddrag af opgaven, da disse uddrag kan hjælpe mig som fremtidig idrætslærer.

Didaktiske overvejelser 

Ifølge UVM fremmer hyppig brug af IT i undervisningen, elevers kompetencer til fremtidens samfund (UVM, 2016). I forbindelse hermed argumenterer Undervisningsministeriet yderligere at brug af IT kan være med til at skabe en differentieret undervisning. I ovenstående undervisningsforløb ligger differentieringen i elevens eget valg af spring samt fokuspunkter på dele af springet. Eleven har mulighed for at tage udgangspunkt i eget niveau og egne færdigheder. 
Jeg har valgt at centrerer undervisningsforløbet omkring videoevaluering i denne disciplin, af flere årsager. For det første sker bevægelserne i redskabsgymnastik hurtigt. Det kan derfor være svært, selv for erfarne gymnaster, at finde fejl og rette sig selv, efter endt spring. For det andet giver videooptagelser eleven, eller gymnasten, mulighed for at opdele springet, for derefter at fokusere på, at forbedre specifikke delelementer i selve øvelsen.
I forhold til Lars Elbæk, vil nærværende undervisningsprogram understøtte læring 1 – digital mediering af bevægelser, hvor eleven iagttager bevægelser og metodikker på nettet (Elbæk, 2014). Videre vil det understøtte læring 2, hvor elever skal kunne sætte disse iagttagelser ind i situeret praksis når de bliver filmet i deres egen øvelse, og skal reflektere over egne færdigheder, og handle ud fra dette personlige ståsted. Deres personlig ståsted bliver sat op mod de korrekt udførte øvelser, udstukket af læreren, og eleverne skal deri kunne formulere forskelle i bevægelsesmønstre, og lave en handleplan (ovenstående skema) ud fra denne viden.  
I forhold til brug af Apps til videofilming er der valgfrihed hos eleverne (mange kamera-apps fra producenten, understøtter slow motion-visning). Dog vil appen Slow Motion Frame Video Player blive foreslået til eleverne.
Målet for undervisningen er, at eleven via dialog med partner og evaluering af videooptagelser, kan analysere egne og andres bevægelsesmønstre i redskabsgymnastik. Endvidere er det vigtigt at eleven formår at ændre bevægelsesmønstre gennem evaluering af egen praksis. Undervisningsforløbet understøtter flg. Forenklede Fælles Mål: Idræt à 9. Klasse à Redskabsaktiviteter à Fase 1: Færdigheds og Vidensmål. + Fase 2: Vidensmål.   
I forhold til bevægelsesanalyse er det meningen, at dette skal hjælpe eleverne med at formulere fagudtryk på egen idrætspraksis i en eventuel eksamenssituation.

Lærerens rolle i undervisningsprogrammet

Lærerens rolle i denne undervisning, er i høj grad at fungerer som vejleder og spare med eleverne om valg af øvelser, opdeling af spring mm.. Det foreslås endvidere at læren tager imod usikre elever og i araberspringet.   

Elevernes afgangseksamen

I forhold til elevernes afgangseksamen, vil jeg argumentere for at eleverne har dokumenteret dette forløb, både skriftligt i skemaet og via videofilm, da de må medbringe disse elementer til selve eksamen, ifølge UVM´s vejledning for 9. Klasses idrætseksamen. ”...Dette omfatter eksempelvis egne noter, tekster og multimodale tekster, digitalt udstyr og internettet…”(UVM, 2016, ”Vejledning i folkeskolens prøver i faget Idræt” s. 13 ). Ydermere beskriver vejledningen at eleverne bliver bedømt på deres anvendelse af fagord og begreber (Ibid: 27). Til sidstnævnte kan en bevægelses analyse over springet, fremstå som et hjælpemiddel til eksamen. 


No comments:

Post a Comment