Friday, October 21, 2016

Undervisning i O-løb på læreruddannelsen i Roskilde



I oktober måned havde vi på læreuddannelsen i Roskilde en givende forløb omkring orienteringsløb. Ialt var afsat to uger til forløbet som var en fin sammensætning af teori og praksis.

Teori


Når man umiddelbart kigger på et kort som er anført herover, kan man hurtigt danne sig et overblik over hvad der hhv. er stier/veje, vådområder og tæt skov. Men nærstuderer man kortet, finder man hurtigt ud af at der findes mange optegnelser, som det utrænede øje ikke kan gøre rede for.  Her vil der med fordel kunne undervises i basal kortgenkendelse.

Herunder vil jeg beskrive, hvad der for mig, var de vigtigste optegnelser.



Fladegenkendelse. Når man ser på et kort fremgår der forskellige flader med forskellige farver. Dette kan angive om det er en åben mark, sø/hav, almindelig skov eller svært fremkommelig skov. Fladegenkendelse kan både bruges til at orientere sig efter samt til at vurdere om man kan skyde genvej. Man kan jo eksempelvis nemt skyde genvej gennem åben skov, mens det er ret svært over en sø. 

Højdekurver. Højdekurver kan bruges ligesom fladegenkendelser. Stregerne indikere stigning/fald.  Jo tættere stregerne er, jo stejlere er stigningen/faldet.  

Målet indikeres med to cirkler

Opfang. Bruges til at beskrive genstande der er nemt genkendelige nær en post. Eksempelvis skur, T-kryds, hegn osv. 

En enkelt rund cirkel indikerer en post.

Punktgenstande. Disse er eksempelvis sten, lavning, hul osv. 


En trekant indikerer start for løbet.



O-løbs pæl. Der findes to forskellige former for poster i O-løb, enten O-løbs pæl eller skærm. Her bruges enten den røde clipper eller kontrolnummeret og denne form for post er stationær. 
O-løbsskærm. Med skærme kan man selv bestemme hvor ens poster skal være i skoven. Ophænges i buske eller træer. Monter enten clipper, kontrolnummer  opgaver mm. Husk skærmen kun må hænge i skoven i 24 timer, ikke henover natten og skal være markeret med hvem der bruger den og hvornår løbet finder sted, eksempelvis: Læreruddannelsen UCSJ Roskilde 21/4 2016.

Praksis

I uge 41 havde vi deltagelsespligtig undervisning i O-løb i Boserup Skov. Her havde alle studiegrupper forberedt deres eget O-løb til resten af holdet.  Slutteligt havde vores undervisere forberedt et længere løb fredag formmiddag. Løbene var meget varierede af flere forskellige grunde. For det første havde hver studiegruppe hvert sit område i skoven, således at man for hvert løb kom ud i nye omgivelser. For det andet havde hvor studiegruppe sammensat løbet forskelligt. Nogle havde opgaver på poster, andre brugte kontrolkoder. Det var vældig godt at være på forskellige løb og herigennem få inspiration til forskellige måder, at afholde det på, når vi nu kommer ud i den danske folkskole. Et O-løb til en 9. klasse kan se meget anderledes ud end et løb til en 4. klasse. 

O-løb er ikke noget jeg har beskæftiget mig med før, og det er ikke en sport jeg ville have stiftet bekendtskab med, hvis ikke jeg havde været på læreruddannelsen i Roskilde. I mine øjne er det en fantastisk måde at være i naturen på, fordi løbet netop kræver at man tager stilling til de ting man ser i naturen. Man går eller løber ikke bare i skoven, man bruger skoven og dens kendetegn og ligger i virkeligheden meget mærke til, de omgivelser der omslutter én.   

Billede fra en af de andre studiegruppers O-løb

Vores studiegruppe!







No comments:

Post a Comment