I min optik er det vigtigt at have for øje at fodbold i folkeskoleregi, ikke skal sidestilles med fodbold i klubregi. Målet for de to områder bør være forskelligt, ligesom deltagerne i de to områder er vidt forskellige.
I vores undervisning på læreruddannelsen i Roskilde var vi selv deltagere, ligesom eleverne vil være i folkeskolen. Vores underviser opstillede derfor forskellige handleformer for os deltagere, hvor vi var igennem alle formerne.
Bevæge sig
Øve
Træne
Præstere
Undersøge
Fremsætte ideer
Aftale/beslutte
Diskutere/beslutte
At bedømme
At fremvise
De forskellige handleformer for deltageren forudsætter forskellige måder at arbejde med træningen
på. Samtidig kan de oplagt hænge sammen. Eksempelvis kan man opstille en opgave hvor deltagerne
skal undersøge et område, derefter diskutere/beslutte, så træne/øve, for til sidst at fremvise.
Indenfor disse handleområder arbejdede vi også på forskellige måder. Ved nogle af opgaverne
arbejdede vi deduktivt - vores underviser præsenterede os for det færdige produkt. Der var så at sige
et færdigt resultat vi skulle mestre og øve. Ved andre opgaver arbejdede vi induktivt. Her fik vi altså
rammerne for opgaven, men skulle selv finde en løsning.
Ved nærmere analyse bliver det hurtigt klar at den ene metode ikke udelukker den anden. Derimod
kan de nemt kombineres således af en deduktiv undervisning, sagtens kan have elementer af
induktive arbejdsformer.
I alt sport kan man arbejde med enten regression eller progression. Dvs. enten vende tilbage til noget
kendt, eller bevæge sig fremad til det ukendte (næste læringsskridt). Det var tydeligt at nogle af
idrætsholdets fodboldspillere arbejdede regressivt, da de kendte teorien bag de forskellige spark og
øvelser, på forhånd. Derimod var det også tydeligt hvem der arbejdede i en progressions-fase.
Forskellige indlæringsformer har vi arbejdet med før, men også i dette forløb blev de præsenteret og
afprøvet. De to metoder hedder, Elementmetoden eller Helhedsmetoden. Den første metode opsætter
man forskellige elementer, indtil man har en helhed. I helhedmetoden har man først det
færdige resultat, for derefter at udvælge forskellige elementer - dog med konstant fokus på helheden
(man træner hen imod helheden).
Som en del af fodboldforløbet fik vi stillet en skriftlig opgave. Denne lagde op til at vi, i et brev til en
7. klasse, skulle forsvarre vores undervisning i fodbold, i klassen idrætstimer. Herunder kan brevet
samt en undervisningsplan læses.
Kære forældre i 7. Klasse.
Jeg har snakket med jeres børns klasselærer og kan forstå i havde
et konstruktivt og givende forældremøde den anden aften, men at i stillede
spørgsmål til hvorfor jeg har valgt at inddrage fodbold i idrætsundervisningen.
Derfor sender jeg jer her, som lovet, en skriftligt redegørelse for min
undervisning.
Først vil jeg herunder præsentere direkte uddrag af forenklede
fælles mål taget fra www.emu.com.
Modul
1 - 2
lektioner (90 minutter)
Fokusområde:
Læringsindhold:
|
Indhold:
|
Modul
2 – 2
lektioner (90 minutter)
Fokusområde: Angrebsfærdigheder
Læringsindhold:
|
Indhold:
-
|
Modul
3 – 2
lektioner (90 minutter)
Fokusområde:
Turnering
Foldboldkamp i 7-mands hold
Læringsindhold:
Undervejs
i turneringen vil de forskellige hold blive bedt om at snakke taktik og
afprøve nye muligheder
|
Indhold:
-
|
Hvis vi starter med at forholde os til boksen som beskriver normer
og værdier. Her er det vigtigt at eleven har viden om forskellige normer og
værdier i forskellige aspekter i idrættens verden. Dette leder mig frem til
fodbold i idrætsundervisningen. I den sammenhæng vil jeg understrege at der er
stor forskel på fodbold i skoleregi og fodbold i sportsklubberne, hvor det hver
enkelte barn arbejder individuelt og fremmer sit eget talent. Når vi har
fodbold i Idræt vil der være elever som aldrig har deltaget i en fodboldkamp.
Derfor vil jeg som idrætslærer sætte boldbasis højt og det sociale samspil, da
det handler om at fremme elevernes forståelse for fodbold og derfor vil jeg
heller ikke træne dem i traditionelt fodbold, men snarere gå ind og arbejde med
teknik og udvikling af boldspil via forskellige lege. Alle elever vil hele
tiden have forskellige positioner i legen og i spillet med bolden - så eleverne
bliver så alsidige som overhovedet muligt. Derudover vil jeg bruge legen til at
inkludere alle eleverne i klassen og samtidig bruge de dygtige fodboldspillere
til, at dele ud af deres viden og lære de elever som ingen fodbold kendskab
har. herved opnås, i min optik, et samarbejde og tolerance mellem eleverne
indbyrdes.
Jeg vil derfor som lærer havde det induktive undervisningsprincip
i fokus, hvor jeg som lærer opstiller rammerne, hvorefter eleverne selv finder
løsningen. Dette syntes jeg er vigtigt da eleverne her har mulighed for blive
nysgerrige og åbne, overfor forskellige måder at håndtere bolden på. Det er for
idrætsundervisningen vigtigt at de bliver fortrolige med bolden inden vi
bevæger os mere over i det deduktive princip, hvor jeg som lærer fortæller dem
hvilken opgave/leg de skal lave og dermed giver dem de færdige løsninger, såsom
en træner ofte vil benytte sig af i fodboldklubben.
No comments:
Post a Comment