Sunday, October 2, 2016

Fodbold

Ved undervisning i fodbold i folkeskolen kan man som lærer med fordel overveje hvilken didaktik man vil bruge, samt hvad målet med undervisningen bør være.
I min optik er det vigtigt at have for øje at fodbold i folkeskoleregi, ikke skal sidestilles med fodbold i klubregi. Målet for de to områder bør være forskelligt, ligesom deltagerne i de to områder er vidt forskellige. 

I vores undervisning på læreruddannelsen i Roskilde var vi selv deltagere, ligesom eleverne vil være i folkeskolen.  Vores underviser opstillede derfor forskellige handleformer for os deltagere, hvor vi var igennem alle formerne. 

         Bevæge sig

Øve

Træne

Præstere

Undersøge

Fremsætte ideer

Aftale/beslutte

Diskutere/beslutte

At bedømme

At fremvise

De forskellige handleformer for deltageren forudsætter forskellige måder at arbejde med træningen
på. Samtidig kan de oplagt hænge sammen. Eksempelvis kan man opstille en opgave hvor deltagerne
skal undersøge et område, derefter diskutere/beslutte, så træne/øve, for til sidst at fremvise. 

Indenfor disse handleområder arbejdede vi også på forskellige måder. Ved nogle af opgaverne
arbejdede vi deduktivt - vores underviser præsenterede os for det færdige produkt. Der var så at sige
et færdigt resultat vi skulle mestre og øve. Ved andre opgaver arbejdede vi induktivt. Her fik vi altså
rammerne for opgaven, men skulle selv finde en løsning.  

Ved nærmere analyse bliver det hurtigt klar at den ene metode ikke udelukker den anden. Derimod
kan de nemt kombineres således af en deduktiv undervisning, sagtens kan have elementer af
induktive arbejdsformer. 

I alt sport kan man arbejde med enten regression eller progression. Dvs. enten vende tilbage til noget
kendt, eller bevæge sig fremad til det ukendte (næste læringsskridt). Det var tydeligt at nogle af
idrætsholdets fodboldspillere arbejdede regressivt, da de kendte teorien bag de forskellige spark og
øvelser, på forhånd. Derimod var det også tydeligt hvem der arbejdede i en progressions-fase. 

Forskellige indlæringsformer har vi arbejdet med før, men også i dette forløb blev de præsenteret og
afprøvet. De to metoder hedder, Elementmetoden eller Helhedsmetoden. Den første metode opsætter
man forskellige elementer, indtil man har en helhed. I helhedmetoden har man først det 
færdige resultat, for derefter at udvælge forskellige elementer - dog med konstant fokus på helheden 
(man træner hen imod helheden).  

Som en del af fodboldforløbet fik vi stillet en skriftlig opgave. Denne lagde op til at vi, i et brev til en
7. klasse, skulle forsvarre vores undervisning i fodbold, i klassen idrætstimer. Herunder kan brevet
samt en undervisningsplan læses. 

Kære forældre i 7. Klasse.
Jeg har snakket med jeres børns klasselærer og kan forstå i havde et konstruktivt og givende forældremøde den anden aften, men at i stillede spørgsmål til hvorfor jeg har valgt at inddrage fodbold i idrætsundervisningen. Derfor sender jeg jer her, som lovet, en skriftligt redegørelse for min undervisning.
Først vil jeg herunder præsentere direkte uddrag af forenklede fælles mål taget fra www.emu.com.



 

Modul 1 - 2 lektioner (90 minutter)
Fokusområde:
  • Forsvarsfærdigheder

Læringsindhold:
  • Bevægelse mens bolden er på vej
  • Korrekt forsvarsstilling
  • Korrekt afstand
Indhold:

  • Opvarmning
  • Øvelse af de fem grundspark parvis. Først induktivt, hvor mange måder er der. Derefter retter den erfarne den anden og omvendt.
  • 1 mod 1 defensivt uden mål
  • 1 mod 1 defensivt med mål
  • Spilles 4 mod 4
  • Bad
Modul 2 – 2 lektioner (90 minutter)

Fokusområde: Angrebsfærdigheder

Læringsindhold:
  • Boldmodtagelse
  • Drible i tempo
  • Udfordre modstanderen
  • Skifte tempo og retning
Indhold:
-  
  • Opvarmning
  • 1 mod 1 offensivt uden mål -  induktivt
  • 1 mod 1 offensivt med mål og finter - deduktivt
  • 1 mod 1 med ryggen til forsvar
  • Spilles 5 mod 5
  • Bad
Modul 3 – 2 lektioner (90 minutter)

Fokusområde:
Turnering
Foldboldkamp i 7-mands hold

Læringsindhold:
Undervejs i turneringen vil de forskellige hold blive bedt om at snakke taktik og afprøve nye muligheder
Indhold:
-         
  • Opvarmning
  • Turnering
  • Afrunding af forløb
  • Bad


Hvis vi starter med at forholde os til boksen som beskriver normer og værdier. Her er det vigtigt at eleven har viden om forskellige normer og værdier i forskellige aspekter i idrættens verden. Dette leder mig frem til fodbold i idrætsundervisningen. I den sammenhæng vil jeg understrege at der er stor forskel på fodbold i skoleregi og fodbold i sportsklubberne, hvor det hver enkelte barn arbejder individuelt og fremmer sit eget talent. Når vi har fodbold i Idræt vil der være elever som aldrig har deltaget i en fodboldkamp. Derfor vil jeg som idrætslærer sætte boldbasis højt og det sociale samspil, da det handler om at fremme elevernes forståelse for fodbold og derfor vil jeg heller ikke træne dem i traditionelt fodbold, men snarere gå ind og arbejde med teknik og udvikling af boldspil via forskellige lege. Alle elever vil hele tiden have forskellige positioner i legen og i spillet med bolden - så eleverne bliver så alsidige som overhovedet muligt. Derudover vil jeg bruge legen til at inkludere alle eleverne i klassen og samtidig bruge de dygtige fodboldspillere til, at dele ud af deres viden og lære de elever som ingen fodbold kendskab har. herved opnås, i min optik, et samarbejde og tolerance mellem eleverne indbyrdes.   

Jeg vil derfor som lærer havde det induktive undervisningsprincip i fokus, hvor jeg som lærer opstiller rammerne, hvorefter eleverne selv finder løsningen. Dette syntes jeg er vigtigt da eleverne her har mulighed for blive nysgerrige og åbne, overfor forskellige måder at håndtere bolden på. Det er for idrætsundervisningen vigtigt at de bliver fortrolige med bolden inden vi bevæger os mere over i det deduktive princip, hvor jeg som lærer fortæller dem hvilken opgave/leg de skal lave og dermed giver dem de færdige løsninger, såsom en træner ofte vil benytte sig af i fodboldklubben.   













No comments:

Post a Comment