Thursday, May 12, 2016

Dans & bevægelse - Labans bevægelslære

Labans bevægelseslære består af fire punkter og bliver kaldt BESS-konseptet.

B – Body, krop
E – Effort, bevægelsens dynamik
S – Space, rum
S – Shape, form

Body - kropsformer/kropsbevidsthed
Spids, rund, bred, snoet
Nogle af de fundamentale elementer, der indgår i kroppens bevægelser er bøjning, strækning og vridning, som igen kan udføres i mange retninger og planer. Andre elementer er åbne og lukkebevægelser, hvor man gør kroppen bred og åben ved at strække arme og ben væk fra kroppens centrum eller samler alle kropsdele i så nær kontakt med kroppens centrum som muligt. Kropsbevidstheden indbefatter brugen af hele kroppen ved f.eks. at hoppe, rokke, rulle, ryste, løbe o.s.v. samt brugen af de forskellige kropsdele særskilt (hånden, albuen, skulderen, hovedet, foden, tæerne, fingrene) på mange forskellige måder. De forskellige kropsdele kan endvidere lede en bevægelse.

Effort - bevægelsens impulser
Rum (direkte eller kurvet forløb?), tid (hurtige eller langsomme bevægelser?), vægt (arbejder bevægelsen med eller mod tyngdekraften? er bevægelsen kraftfuld eller let tyngende?) og flow (er der frit eller bundet flow?)
 
Tid- og tyngdebevidsthed. 
Tid og tyngde (dynamik) handler om bevægelsens kvalitet, om bevægelsen er hurtig eller langsom, behersket eller pludselig, let, svag, anspændt, kraftig, tung eller afslappet.

Space - rumbevidsthed. 
  • Brug af "det generelle rum". Det generelle rum er det område, man bevæger sig i evt. afgrænset af gulv, vægge og loft der skaber diagonale hjørner samt de genstande, der befinder sig i det (redskaber og personer).
  • Brug af "det personlige rum", "Kinesphere". Det personlige rum er rummet i ens umiddelbare nærhed, som kan nås uden at man flytter sig.
  • Brug af "planer". Det høje, det mellemste, og det lave plan (i det generelle rum) samt "dør, bord og hjul plan" (i det personlige rum).
  • Brug af bevægelsesretningerne i rummet ( f. eks. frem, tilbage, til siden, rundt, over, under, igennem, forbi, op, ned, diagonalt osv. Bevægelsesretningerne skaber komplicerede rum- og gulvmønstre.

Shape - form/bevidsthed om bevægelse i forhold til andre. 
Den måde kroppen ændrer form i bevægelsen. I forhold til kroppens eget centrum og i forhold til ting/mennesker i omgivelserne. 
Bevægelse i forhold til en partner, til læreren, til musikken, genstande, rekvisitter eller til andre ydre stimuli. Stimuli der sætter gang i fantasien i forhold til kreativ bevægelse kan være: Musik, rytmeinstrumenter, lyde, en historie, et digt, børnerim, naturen, dyr, billeder, fotos, objekter af alle slags: Balloner, reb, elastik, tørklæder, stof osv. Andre stimuli f.eks. være højtider, myter, legender, eventyr, maskiner, lege, udklædning, andre mennesker, folkeslag, forskelligt humør, former, skulpturer.




No comments:

Post a Comment