8. - 9. klasseEleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udvikling af en alsidig idrætspraksis
Færdighedsmål
Vidensmål
Fokus på kropslige og idrætslige færdigheder. Vi har valgt ikke at have fokus på modtagning eller analysering af deres egne færdigheder.
ParkourDen grundlæggende idé bag Parkour er at bevæge sig gennem omgivelserne i flow, det vil sige at komme fra punkt A til B mest effektivt og hurtigst muligt udelukkende ved brug af kroppen. Parkour foregår oftest i bymiljøet. Bygninger, gelændere og vægge anvendes til fremdrift på en alternativ måde. Parkourudøverne kaldes "traceurs". En traceur har gjort parkour til en central del af sin livsstil og lever derved efter filosofien om at opleve frihed. Parkour startede som en subkultur, der udviklede sig i de franske forstæder, men har siden spredt sig ud i hele verden især via Internettet.
Leg: taler om hvordan og på hvor mange forskellige måder man kan komme over/gennem øvelsen
Fordybelsen – øv jer i bevægelsen.
1. Tik-takFørste øvelse en god begyndelses øvelse, den har et godt flow samt en wowfaktor. Den kan differentieres og den kan gå begge retninger, således kan den let indgå flere gange i banen. Den er nemmere end den ser ud, derfor kan de fleste elever være med på den selvom de ikke mestre parkuor.
2. Palm spinIgen en øvelse de fleste elever burde kunne udføre. Palm spin kan tages fra begge retninger ligeledes. Man kan lave progression ved at kombinere øvelserne Underbar eller Turn vault. Så eleverne bliver fortrolige med øvelserne og bliver bedre og bedre.
3. Two handed vault Differentiering, flow, alle kan lave et hop og komme over ”kassen”.
4. Forlæns rulle/rulle faldAlle elever kan og en anerledes sjov øvelse hvor man lige kan få pulsen og spændingen lidt ned.
Benspring/ophopTeori: Benspring fra springbræt/trampet.Fokuspunkter: Tilløb/acceleration: langt indspring, afsæt: stemstilling, overgang: aktivt armsving frem og op til kip, svæv: kropsspænding, landing: decelerationForspænding inden trampet – hjælper statisk styrke i ophop. Krop strakt og spændtHolde spændingen i maven hele vejenMuskler:Tips til stemstilling – hvis I skal springe højt, sætter I hælen i for at bremse farten fremad. Derved bruger I energien fra tilløbet til at komme højt op.Materialer: Bane med trampet og nedspringsmåtte.
Forøvelse:Kip øvelse – eleverne skal have en fornemmelse af kip. Øvelse på tegning/cirkel.
Variation af benspring/ophop:Eleverne skal:Hoppe lige op med armene over hovedet (statisk)Hoppe med splitspring (freestyle)Hoppe med en skrue (uden salto)
Eleven kan beherske sammensatte bevægelsesserier med og uden musik.
Eleven har viden om teknikker til at sammensætte bevægelser inden for redskabsgymnastik og parkour.
Vi deler holdet op i to. Eleverne arbejder på to baner – en parkour bane og en benspring/ophop bane.
Parkour er en fysisk disciplin, hvor man ved at tilpasse sine bevægelser til miljøet man befinder sig i, skal
passere enhver forhindring, der måtte ligge på ens vej.
Fokus på differentiering/variation
Fortællingen – eleven udvælger den måde de vil komme over/gennem øvelsen, som giver det bedte flow eller
ser flottest ud, når de skal gennemføre hele banen. (begrund valg)
No comments:
Post a Comment