Monday, May 30, 2016

Fagdidaktik

Helle Rønholdt – trækker på Klafki, når hun tænker didaktik

Arbejder normativt (faste regler)med basketball – nu skal vi lavet et lay up. Lærer forklarer hvordan det udføres, forklarer teknikken osv. Vi har nogen helt klare regler for hvordan øvelsen. Kun en måde at lave øvelsen – læreren retter og forklarer. Bliver ofte brugt når der er brug for sikkerhed … eks. spydkastning = alle kaster den vej, man går ikke ud og henter sit spyd før jeg siger til.

Arbejder deskriptiv – eleven kan handle på egen hånd, fordi der kan være flere måder at udføre øvelsen. Der er flere måder man kan udføre øvelsen.  Eks. basket ball, der er en regel for lay up, men man kan udføre øvelsen teknisk på flere måder. Man kan udvikle hen af vejen.

Emne didaktik = svømning, outdoor, boldspil m.m.

HK-modellen (Helle Rønholt)

Det står i formåls paragraffen, at vi skal danne eleverne til demokratiske medborgere = at de kan handle/almen handlekompetence, det skal idræt hjælpe med, fordi idræt er et kundskabsfag
Hvis jeg formår at arbejde med alle fire poler, så vil jeg kunne give rum for at et barn kan udvikle handlekompetence.

Idrætskultur og
Spilhjulet = kun boldspil
Dans – Labans bevægelsessprog BESS konceptet. Bruges af voksen og er beskrevet i anden post
Check på idræt (artikel Leif har lagt ud) (dansehjulet) i børnehøjde

No comments:

Post a Comment